نشانه ها و درمان اختلال رياضى

“نشانه ها و درمان اختلال ریاضی”در شرایطی عملی، والدین یا معلمین ممکن است نشانه‌های زیر را

در اختلال ریاضی مشاهده کنند. این نشانه‌ها از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و همه نشانه‌ها در یک فرد دیده نمی‌شود و ممکن است کودک با توجه به نوع اختلال ریاضی، دارای دسته‌ای از این نشانه‌ها باشد.

مشکل در خواندن و نوشتن اعداد
مشکل در مرتب کردن اعداد به منظور انجام محاسبات
ناتوانی در انجام محاسبات
ناتوانی در فهمیدن مشکل عبارت
مشکل نامیدن واژه‌های ریاضی
فهمیدن مشکلات عبارت
نفهمیدن مفاهیم ریاضی مانند «بزرگ‌تر از» یا «کوچک‌تر از»
مشکل در تشخیص علایم عملیاتی ریاضی مانند علائم جمع و تفریق، ضرب و تقسیم
ناتوانی در یادسپاری اطلاعات ریاضی پایه مانند جدول ضرب
ناتوانی در ادامه و توالی مراحل حل مسأله
ناتوانی در کپی کردن اعداد
نادیده گرفتن علائم عملیات ریاضی مانند عملیات جمع و تفریق، ضرب و تقسیم
نفهمیدن عملیات لازم برای حل مسأله
مشکل شمارش
ناتوانی فهمیدن تفاوت بین عملیاتی مانند جمع و تفریق
مهارت‌های محاسبه‌ای ضعیف
اشتباهات زیاد در اعداد ساده
آهسته انجام دادن محاسبات
مشکل در ردیف کردن اعداد (مثلاً از کوچک به بزرگ)
ناتوانی در فهمیدن اطلاعات بر روی نمودار
ناتوانی فهمیدن مفهوم ارزش عددی
ناتوانی مرتب کردن 2 یا 3 رقم برای انجام محاسبات
اشکال در رابطه با پردازش دیداری
مشکل در کپی‌برداری از روی تخته
مشکل در رعایت نظم و ترتیب مسائل ریاضی در روی برگه کاغذ
مشکل در مفاهیمی مانند کسر، طبقه‌بندی
سردرگمی برای پیدا کردن راهبردهای حل مسأله
مشکل در گفتن زمان یا مدیریت زمان
مشکل در دانستن روزهای هفته (گم کردن روزهای هفته)
اشکال در خواندن ساعت
مشکل با مهارت‌های پولی
مشکل با بودجه‌ریزی (دخل و خرج)
مشکل برآورد کردن هزینه‌ها برای خرید
اجتناب از بازی‌هایی بر اساس برنامه‌ریزی مانند شطرنج
مشکل در نگه داشتن امتیاز در بازی‌ها
مشکل در اندازه‌گیری
ضعف در جهت‌یابی و به طور ذهنی اشکال در پیدا کردن راه‌های فرعی در نقشه
ناتوان از استفاده داده‌ها و آموزش‌ها برای حل مسأله
اشتباهات مکرر در تکالیف ریاضی
سختی انجام دادن تکالیف
سختی در محاسبه ذهنی ساده
اشکال در تشخیص دادن گذشت زمان
مشکل در تمایز بین چپ و راست
ناتوانی در تصویرسازی ذهنی
اشکال در خواندن علائم موسیقایی
اغلب ناتوان برای فهمیدن و حفظ کردن مفاهیم، قواعد، فرمول و توالی
بازداری نهفته کم، مثلاً حساسیت زیاد به سر و صدا، بو، نور و ناتوان برای سازگاری با عوامل محیطی
ناتوان در فیلتر کردن اطلاعات غیر ضروری
یادآوری اشتباه نام‌ها، بازیابی ضعیف نام، چهره و امکان استفاده از نام‌های جایگزین که با حروف مشابه شروع می‌شوند.
این افراد از نظر ذهنی دشواری خاصی در برآورد اندازه یک چیز یا فاصله دارند (مثلاً آیا فاصله تا آنجا 10 یا 20 قدم (3 یا 6 متر) است.)

افرادی که دارای اختلال ریاضی هستند در سایر توانایی‌ها متوسط یا بالاتر از متوسط می‌باشند. امکان دارد این افراد به طور استثنایی در حوزه‌های مربوط به نوشتن دارای توانایی بالایی باشند و ممکن است آنها نویسنده‌های خوبی شوند.

You may also like...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *