دکوراسیون کلاس درس، بر فرآیند یادگیری کودکان تأثیر می‌گذارد.

کلاس درس عادی معمولاً هیچ دکوراسیون خاصی ندارد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد اگر دکوراسیون محیط کلاس درس با دقت انجام گیرد، از نظر تحصیلی برای دانش‌آموزان مفید واقع می‌شود.

IMG_1560

بایستی تا آنجا که می‌توانیم به کودکانمان کمک کنیم. دانش‌آموزان آمریکایی از نظر ارزیابی مهارت‌های شناختی و میزان تحصیلات در جهان، در رتبه 14 قرار دارند. برای بهبود این وضعیت، همواره تمرکز بر روی محتوای آموزشی و معلم موردنظر بوده است. یکی از محققان می‌گوید: «پدر و مادرها اغلب فکر می‌کنند برنامه آموزشی، مهارت معلم و همکاری والدین بر روی دانش‌آموزان تأثیر دارد. اما معمولاً به تأثیر ساختار فیزیکی ساختمان مدرسه یا شکل ظاهری کلاس درس بر روی یادگیری دانش‌آموزان توجه نمی‌کنند».

این محقق و همکارانش از University of Washington یک سری مقالات علمی را بررسی کردند تا در مورد تأثیر محیط فیزیکی بر فرآیند یادگیری اطلاعاتی به دست آورند. این محققان دریافتند عملکرد دانش‌آموزانی که کلاس درسی آن‌ها از نور طبیعی بیشتری برخوردار است، نسبت به دانش‌آموزانی که در کلاس درسی از نور طبیعی بهره نمی‌برند، بهتر است. طبق این تحقیق، دمای نور ایده‌آل برای یادگیری بین 68 الی 74 درجه است. یکی از محققان می‌گوید: «نور، گرما، سیستم آب و میزان سروصدا همه از عناصر مهم محیط یادگیری هستند».

علاوه بر عناصر اصلی یک مدرسه، شکل ظاهری یک کلاس درس از جمله دکوراسیون آن نیز می‌تواند بر میزان یادگیری دانش‌آموزان تأثیر بگذارد. اشیایی که همیشه در کلاس هستند، مانند پوسترها، مجسمه‌ها و غیره به عنوان سمبلی محسوب می شوند که به صورت ناخواسته نشان می‌دهند کدام دانش‌آموزان ارزش بیشتری دارند. به عنوان مثال، تصویر رئیس‌جمهورهای مرد که در بیشتر کلاس‌های درسی وجود دارد، می‌تواند باعث شود که دخترها نسبت به سیاست بی‌علاقه شوند. معلمی که به عنوان مثال کلاس کامپیوتر را با خاطرات فیلم Star Trek پر می‌کند، دانش‌آموزانی را که به مباحث علمی تخیلی علاقه ندارند، از خود می‌راند. مهم‌ترین نکته ایجاد تعادل در همه چیز است. به عنوان مثال استفاده از تصویر زنانی که طی تاریخ رهبر بوده‌اند، زنان فعال در حوزه علم و دانش و مجسمه‌های اقلیت‌های مذهبی باعث می‌شود دانش‌آموزانی که در این اقلیت‌ها قرار دارند، عملکرد بهتری نشان دهند.در حال‌حاضر هیچ روند مشخصی برای ظاهر کلاس‌های درسی وجود ندارد. ما علاوه بر در نظر گرفتن شرایط ظاهری مدارس، باید به معلمان بگوییم که ظاهر یک کلاس درسی چگونه باید باشد.

تا زمانی که چنین اتفاقی به صورت قانون بیفتد، معلمان بهتر است نگاهی به کلاس درس خود بیاندازند و ببینند که کدام دانش‌آموزان توانمندتر به نظر می‌رسد. اگر تنها یک سری دانش‌آموز، با یک نوع هویت یا یک نوع علاقه توانمندتر از بقیه بودند، مطمئناً زمان آن فرا رسیده که دکوراسیون کلاس را در حوزه‌های بیشتری گسترش دهند. هدف از این کار این است که به همه دانش‌آموزان القاء شود که اهمیت دارند. این موضوع مهم نیز باید در مورد نحوه تحصیل و آموزش فرزندانمان در نظر گرفته شود.

منبع:http://footofan.com/fa/contents/detail4516

 

 

 

 

 

 

 

 

You may also like...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *