نارسانویسی
اقدام پژوهیی درمورد مشکل نارسانویسی دانش آموزم انجام دادم .که رتبه برتر استانی را به همراه داشت .برای استفاده همکاران چکیده آن را در ذیل می آورم به امید آنکه مفید واقع شود.
چکیده
یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانشآموزان، وجود اختلالات یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و ترک تحصیل آن ها میشود.
برچسبهای «عقب مانده»، «تنبل» و غیره به این قبیل دانشآموزان آنها را از ادامه تحصیل بازمیدارد و لطمات جبرانناپذیری از نظر روانی و اقتصادی به کودک و خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد.
آماردانش آموزانی که اختلال یادگیری به معنی خاص دارند ،بین 4تا12 در صد گزارش شده است. این افراد از هوش طبیعی برخوردارند و فقط در یک یا چند ماده درسی دچار افت تحصیلی هستند. نارسانویسی یکی از اختلالات یادگیری است که در صورت تشخیص صحیح و شناسایی علل آن و استفاده از درمان مناسب قابل ترمیم است. نوشتن به ادراک صحیح الگوهای نمادی ترسیمی نیاز دارد و مستلزم مهارت های دیداری –حرکتی بسیار گسترده ای است که نیاز به دیدن با چشم، هماهنگی حرکات چشم، هماهنگی حرکات ظریف چشم و دست، مهارت عضلات بازو و دست و انگشتان و داشتن حافظه ی دقیق دیداری و حرکتی از حروف و واژه های نوشتاری دارد.
در این پژوهش با روبرو شدن با مسئله ی نارسانویسی علی پس از جمع آوری اطلاعات اولیه با استفاده از مشاهده ی دانش آموز و مصاحبه با والدین،همکلاسی ها و اولیا مدرسه علت بد خطی علی نارسانویسی تشخیص داده شد.که با استفاده از راهنمایی های همکاران و کتب مختلف و همکاری والدین و اولیا مدرسه و اینترنت، اقدامات مناسب جهت ترمیم آن انجام شد. درنتیجه با مشاهده ی تکالیف نوشتاری علی و مقایسه ی آن با تکالیف اولیه اش رفع اختلال نارسانویسی علی مشاهده شد. راهکار های انجام شده در این اقدام پژوهی جهت استفاده در اختیار همکاران قرار گرفت.
آخرین دیدگاه ها