• تقویم شمسی

    آبان ۱۳۹۷
    ش ی د س چ پ ج
    « آبان    
     1234
    ۵۶۷۸۹۱۰۱۱
    ۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸
    ۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵
    ۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  
  • ارزشیابى توصیفى

    یادآورى ١:هدف ارزشیابی خدمت به آموزش است، نه در کمین نشستن برای غافلگیر کردن دانش آموز

    و محک زدن او با معیار آنچه «نمی‌داند». فرهنگ موفقیت را می‌توان با کاربرد روش صحیح در آموزش و ارزشیابی، بر فضای کلاس غالب کرد

    یادآوری ۲:
    ارزشیابی کیفی – توصیفی چیست؟
    ارزشیابی کیفی – توصیفی در آموزش‌وپرورش ایران، رویدادی خجسته و نوآورانه در حوزه‌ی تعلیم و تربیت است که متناسب با شرایط زمان، در پی آن است که تحولات بنیادین و گسترده‌ای را در حوزه‌های متعدد جامعه، ایجاد نماید!. این نوع ارزشیابی، با ارائه‌ی الگویی کیفی، تلاش می‌کند، برخلاف الگوهای رایج ارزشیابی، به‌جای نگاه کمی نگری، از طریق توجه به معیارهای برنامه‌ی درسی و آموزشی، به عمق و کیفیت یادگیری دانش‌آموزان توجه کند و سپس تبیین و توصیفی از وضعیت آن‌ها، ارائه نماید. منظور از روش‌های توصیفی در ارزشیابی، توجه به رویکردی است که در آن، معلم تغییرات و تحولات ایجادشده در دانش‌آموز را با فنون متفاوت بررسی کرده و به‌صورت مشروح بر اساس شاخص‌های پیشرفت و یا اهداف از پیش تعیین‌شده به اطلاع دانش‌آموز و والدین می‌رساند. به‌عبارتی‌دیگر، ارزشیابی کیفی – توصیفی، رویکردی در ارزشیابی تحصیلی است که از طریق آن، از طرفی فرآیند جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعاتِ مربوط به پیشرفت تحصیلی با بهره‌گیری از ابزارهای متنوع سنجش انجام می‌گیرد؛ و از طرف دیگر، با بررسی همواره‌ی وضعیت دانش‌آموز، نقاط ضعف احتمالی اصلاح و با بهبود و تعمیق یادگیری، زمینه‌ای برای رشد همه‌جانبه‌ی او فراهم می‌گردد.
    منبع: کتاب : صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری . صفحه ۹۰

    یادآوری ۳: به جلو بنگریم نه در گذشته بمانیم
    از آنجا که بارها و بارها اشاره شده که ارزشیابی کیفی توصیفی، الگویی مناسب و متناسب با ویژگی های عاطفی ، شخصیتی و …. کودکان دوره ابتدایی و هدف آن کمک به بهبود یادگیری و تحقق بهتر اهداف آموزشی و فراهم آوردن شواهد لازم برا ی تصمیم گیری در باره ارتقا دانش آموز است ؛ لذا به استناد مصوبه سیصد دهمین جلسه کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ ۲۳/۱۰/ ۹۳در پایه اول تا ششم ابتدایی شیوه ارزشیابی به شکل کیفی – توصیفی در سال تحصیلی ۹۵/۹۴ و سال های بعد اجرا خواهد شد . بر این اساس گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی ( کارنامه) نیز به شکل توصیف عملکرد در قالب دو فرم الف و ب خواهد بود .

    یادآوری۴: در نظریه‌ی یادگیری سازنده‌گرایی عملکرد به معنای توانایی استفاده از دانش و مهارت‌های آموخته شده در موقعیت‌های زندگی یا مشابه با موقعیت‌های زندگی با هدف سازش با آن تعریف می‌شود.

    یادآوری ۵:دانش‌آموز در آزمون عملکرد با مسأله‌ی معماگونه یا چالش برانگیزی که مشابه با مسایل واقعی زندگی است روبرو می‌شود. او برای رفع چالش‌های موجود در مسأله و یافتن راه‌حل از دانش و مهارت‌های آموخته شده‌ی خود استفاده می‌کند. بنابراین سعی می‌کند با اجرای یک سری اعمال که با دستکاری اشیاء؛ مفاهیم و نیز تحلیل و تفسیر کردن نتایج اعمال همراه است توانایی خود را در به کاربستن دانش و مهارت‌های مربوط به مسأله برای تولید یک راه حل مفید (سازش با موقعیت) نشان دهد.

    یاد آوری ۵: با جمع‌بندی ، آزمون عملکرد را می‌توان «روش سنجشی تعریف کرد که در آن یادگیرنده با انجام تکالیف واقعی یا مشابه با زندگی واقعی توانایی خود را در استفاده از دانش و مهارت‌های آموخته شده برای استدلال، حل مسأله، تولید محصول و یا اجرای یک مهارت ویژه نشان داده، سپس معلم با مشاهده‌ی عملکرد، کیفیت آن را توصیف و مورد قضاوت قرار می‌دهد» (خوش‌خلق، ۱۳۹۱).

    ارسال دیدگاه

  • ————————

  • تماس با ما